De Raumabanen is de 114.2 kilometer lange spoorlijn van Dombås tot Åndalsnes in Noorwegen. Het is een onderdeel van de spoorlijn de Dovrebanen tussen Oslo en Trondheim. De Raumabanen is de enige spoorlijn in de provincie Møre og Romsdal. Er zijn vijf stations waarvan er twee onbemand zijn. De vijf stations zijn in Dombås, Lesja, Lesjaverk, Bjorli en Åndalsnes. Oorspronkelijk waren er twaalf stations langs de lijn verzorgd door de Norges Statsbaner (NSB). Er zijn elke dag vier passagierstreinen (NSB BM93). Vanaf Åndalsnes zijn er busverbindingen naar Ålesund,Molde en Kristiansund. Vanaf Dombås is er een treinverbinding naar Oslo en Trondheim. In de zomer zijn er speciale toeristentreinen van Åndalsnes tot Bjorli, waarvan sommige met stoom.

Onstaan
Een comité om een spoorlijn aan te leggen in Møre og Romsdal start in 1869. Vijf jaar later worden aandelen verkocht voor de financiering. In 1908 besluit het parlement een spoorlijn aan te leggen vanaf het Romsdalsfjord. Er werd gestart op 12 januari 1912 en men was circa 13 jaar later klaar op 30 november 1924. Het eerste deel vanaf Dombås tot Bjorli opende in 1921. De bouw duurde circa 14 miljoen man-uren en kosten waren circa NOK 49 miljoen.

De lijn speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog op 9 april 1940 toen de Noorweegse goudreserves circa 3,000 goud bars en 49 ton verplaatst werden van de Norges Bank (de centrale bank van Noorwegen) voor de Duitse Nazi invasie van Noorwegen. Het goud werd met vrachtwagens gebracht naar Lillehammer naar een trein van de Raumabanen tot Åndalsnes waar Engelse schepen wachten op de vracht.1

Langs de route ligt de Trollveggen en de Rauma rivier met op 59 meter hoogte de Kylling Brug. (Kylling Bru).2 Er zijn twee tunnels bij Verma en Mongefossen en de trein passeert de derde grote waterval dichtbij het station van Flatmark.